Friday, October 24, 2014

Bila asyik ke toilet.....



SALAM!!!



Bila cakap melabur mesti org skrg dah faham kan... Bukan yg melabur bursa saham tu okay ni melabur yg plup plup.. HAHAHA... Aku dlu ada masalah nk buang air besar sbb perut aku payah digest makanan yang complex. Skrg oklah, tapi bila dah selalu sangat pedih la plak khennn... Tapi dia bukan cirit.. ehh boleh ek discuss pasal bentuk plak.. HAHA. So kat sini ada beberapa jenis makanan yang mmg mengundang kekerapan korang pergi ke toilet... 



Firstly, kena alert, cuba amik perhatian sikit dengan benda2 yang korang makan.. 




Benda paling aku sensitive sekali ialah susu. Minum susu je aku akan buang air besar. So bila dah asyik buang air besar, aku kne stop minum susu, mcmtu lah... Ada yang kata aku lactose Intolerance... Kalau aku minum susu Anlene, memang lpstu pening and muntah2.. Kalau rasa takleh minum susu, minum susu soya pun okay...




Ada sesetengah orang, makan certain sayur perut berangin... Biasa nya sayur yang tinggi serat mcm brokoli, kobis, kobis hijau, karot dan lain lain.. so bila tgh asyik nk berak jgn makan sayur ni, makan lah kacang buncis ke, daun pegaga ke suami sendiri ke eh?  Kenal pasti apa sayur yg akan buat korang buang air besar, then pepandai lah... 




Dari segi buah ialah apple, prune, kurma dan kismis. Ni semua buah yang tinggi fiber. Kadang-kadang aku makan buah prun ni takde efek pun HAHAHA. So makan mcm mkn kerepek. Mungkin orang lain, lain efeknya kan? So take note lah...



Dari segi bijirin dan kekacang, makanan mcm barli, nasi perang, oat, roti wholemeal tu semua mmg byk fiber, so kurangkan kalau tgh asyik nak melabur. Ada haritu Mama cakap, roti putih tu sebenarnya tak elok, sbb dia dah di bleaching sebab tu jd putih. Ala ala rambut Eina Azman. ehh tak masal ekk... So kalau boleh sebelum beli roti baca dlu tulisan tu, derang ada cakap.. roti mana yang tak bleaching. Kepada yang malas baca, takpelah, beli insurans siap2 kalau sakit senang.






Last but not least, makanan pedas, rempah ratus pun adalah penyumbang gak dalam acara berak memberak ni kan. Kalau rasa macam tak tahan pedas, better jangan makan sbb if perut ko tak tahan, mmg membuang je keje nya. Kalau dah mmg cirit-birit memang taklah kau boleh makan makanan pedas. Makanan yang memang sedia pedas, aku rasa Indian, Mexican dan cili padi. HAHHAHA. Tapi cili padi taklah pedas sangat... Aku rasa kalau Mexican dia pedas cam pijar perghhhhhhhhh. Mula lah kan rasa nak tampar orang sekeliling HOHO.



Ni selalu aku nampak dkt Chili's dgn TGI tp aku xpnh makan... sedap kerrr




Last but not least, ada sesetengah orang yang kalau minum kopi dia rasa nak berak.. HAAAA siapakah?? Aku lerr tu... tapi best apa.. haha cuma bila dh tahap cirit birit tu tak syok lah kan... So kalau cirit birit jgn minum kopi, selalu aku dengar orang kata minum teh pekat... Kalau Wan makan pil chit ke teaun... Sukati kau je kan eja camtu..



Apapun, take care... aku skrg minum Lacto-Fiber ni.. memang best wooo.. Bila berak tak rasa mcm berak sbb takyah teran and tahi lembut BAHHAHAHA. Tahu2 bowl penuh jerrr Euww haha tapi betul ni.. Tak tipu...







Organic Lacto-Fiber
300gram (dlm bekas)
RM 129

Organic Lacto Fiber
12 peket x 10gram
RM 59







Contact 012-2024943 kalau nak beli :) Kbai

No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...