Monday, August 18, 2014

How to : Groupon



SALAM!!!!



Siapa kat dunia ni tak pernah dengar Groupon? Oh... nenek aku mungkin lah... tapi aku rasa remaja or young adult tahu apa itu groupon. Or at least dipanggil kupon. HAHAHHA. Pon boleh....



Aku mula kenal groupon ni lepas aku habis belajar. Kene cerita dari bibit-bibit perkenalan okay. Takleh potong2. Masa aku habis belajar, aku rehat setahun tak kerja. Sebab Mama kata rileks lah dulu, takyah rush sangat nak cari kerja bukan dia takde duit nak bg aku. HAHAHA kemain kannn fefeeling anak raja sangat aku.... So masa tu aku pun takde keje, jd surirumah jerrrr. And disebabkan aku boring, aku pun rajinlah baca paper semua tu. 






Then kalau korang perasan... ada je iklan2 dekat paper tu, Yun Nam lah kuruskan bdan lah... Aku memula cam betul ke ni????? Cam tipu jek. Lalu aku try satu, call lah kan.. Aku rasa yang aku pergi tu Bizzy Body kot. Yang bayar rm 10 ke rm 30.. So aku pergi lah, sekali betul... memang murah. Layankan jelah... lpstu aku terjebak.... perghhh beli serum apatah... kemainnn tapi mmg bagus benda tu so layankan jelah... lepastu aku mcm terfikir, mcmana orang yang takde duit (masa tu lah) mcm aku nak menikmati benda2 mcmni.



Entah cemana, aku main internet pastu ada iklan2 tepi2 tu. Saje click... lepas tu... OMG OMG OMG.... HAHHAHA.. ok manusia nama Amni yang mudah terpengaruh dah terjebak dengan jayanya. Lepas tu aku pun rancak lah.... p spa sana sini.. tp ada jugak spa yang aku memang bayar sendiri... as in not using groupon lah... hehe..


So kat sini aku nak bg tips2 nak guna groupon :


1) Cekal kan hati


Kalau kau pergi groupon untuk kecantikkan (spa, manicure whatsoeva) lepas treatment, dia akan ayat kau baik punya.... kulit kau rosak lah.. kulit kau kemerahan lah sensitif lah pdhal sebelum tu guna sabun mandi cuci muka rileks je.. and bermacam2 tawaran dia bg yang memang akan expired HARI TU JUGAK (-_________-) Kalau tak beli hrni, akan habis dah tawaran tu kat muka bumi ni. haha over kan... ataupun dia akan suruh kau letak deposit, rm 50 pun jadi.



Being me, kalau dah sampai tahap aku guna groupon tu, means aku takde duit sangat lah kannnn hahaha. so nk letak depo pun aku taknak.. Bagi yang mudah terpedaya, di nasihatkan bawak kawan yang mulut laser sikit, kalau takde kawan mcmtu, sila bawak aku. Aku pakar dah bebenda mcmni. 


2) Buat appoinment


Kalau ikut style aku, aku akan buat appoinment dulu, baru beli. Sebab kadang2 kalau tu groupon popular, cepat jekkk fully booked. Biasa kita nak guna on weekends kan.. tapi masa tu jugalah banyak manusia2 lain yang nak guna jugak. Dah hari tu je yang cuti kan.... haruslah noks...


Lepas dah buat apppoinment baru beli. Jangan lupa cakap sekali kau tu pengguna groupon. Tapi aku kadang2 nak cepat aku beli je, beli banyak2, lepastu tak guna... bg orang. What is this madness Amni?



3) Baca terms and conditions


Ni memang part paling penting, sebab kadang2 ada lah syarat2 tersembunyi... Contoh : Ada kawan aku beli groupon untuk breast massage. Sekali tetbe kena bayar EXTRA untuk beli minyak massage tu. Boleh ekkk kwaja sangat... ni nama nya taktik. Aku tatau lah ada ke tak kat terms and conditions pasal beli minyak tapi korang boleh tanya sebelum beli.


Aku selalu akan bawak suami aku, si Wan tu sekali kalau aku pi spa. And tak semua spa ada untuk lelaki, so kena baca syarat2 dia, jangan main beli je. Normally kalau spa yang boleh bwk lelaki tu , dia perlukan perempuan untuk teman kan.


Antara syarat lain ialah first time customer.. yelah kan kalau asik kau lepas kau, kau lagi.. lemakk lakkkk



4) Tempat



Biasa nya kalau deal yang kebabomm akan ada di Melaka, Johor ataupun Penang. HAHAHA. Sila semak tempat dulu sebelum beli okayyy. Aku dulu hampir beli, sekali tengok kat Penang.. pffftttttttttttttttt.. Carrot sangattt!



5) Sentiasa check and alert



Aku ada satu perangai yang asyik membeli je tak sesudah.. Kalau tengah mood aku nak beli groupon tu, sampai beratus gaklah.. tapi lepas tu aku lupa (-_______-) siap boleh tanya lg diri sendiri kadang2 bila masa aku beli ni?? lakkkk... ada hari tu, periuk sampai kat opis.. siapa lakk hantar ni.. aku pelik gila.. sekali rupanya aku beli kat groupon HAHAHHAHA. Melampau kannn periuk pun beli groupon. Sebab murah sangatt geram!


And selalu spa2 tu aku tak pergi, mangsa nya biasa lah adalah adik aku. HAHA. Kesian dia. elehh ke dia suka aku lupa aku ada groupon. hmmmmmm. Ingat sentiasa check account ehh kot2 ada yg belum guna... kalau dah guna akan ada HISTORY ok..



Ok cukup lah setakat itu, bagi aku groupon ni bagus, sebab selain dia bg kita merasa, kita jimat gak sebenarnya. Kalau suka, boleh dtg lain kali... takde masalah pun... Saje suka2.. HAHAHA.. takde keje kan.... 


Okbai.


No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...