Friday, March 21, 2014

Rutin Penjagaan Kulit & Makanan


SALAM!!




Topik hari ni ialah bagaimana saya menjaga kulit dan pemakanan saya. Ye, saya Nurul Amni, bukan Kevin Zahari ataupun jap.. dia lelaki.. ye saya bukan lah seorang yang popular tapi saje je nak share.. hehehehhe.. Sejak aku di lahirkan di muka bumi ni, aku syak kulit muka aku adalah kulit kerbau... ada campuran... sebab walau apapun jua yang aku tenyeh, dia layankan je... Syukur alhamdulillah..



Aku ni biasa2 je, so aku punya barang2 kecantikkan pun biasa2 saje. Asalkan elok sebab lain kulit muka lain cara nya kan... Ada orang kena beli yang mahal or ada yang kena beli yang khas. Tapi aku, layan jeeee... Sebelum ni aku guna Garnier, Olay, Loreal, St Ives dan beberapa lagi... lupa laa banyak telan semut agaknya...



Tapi, semenjak tetbe collagen popular... aku pun biasalah senang terpengaruh, lalu decide nak pakai Nutox. Sebab katanya dari burung kan.. Selamat kot? HAHHA.. So beli lah starter pack dia... harga rm 89 kot.. lupa dah... So pakai dan pakai... bila pakai, pencuci muka tu macam buat kulit aku kering.. so aku tukar jadi gel.. alhamdulillah better...



Pencuci muka berbentuk FOAM, akan buat muka korang kering. Pilih yang gel.. lebih baik :)



Lepas starter pack tu nampak cam masyuk.. dan kawan baik aku Si ridza yang bermulut longkang tapi jujur dan amanah tu kata muka aku tegang.. maka aku decide nak keep on with Nutox.. Sebab ridza ni dia mmg akan cakap je apa yang terbuku di hati dia tanpa fikirkan perasaan orang hahahahha.. bagus ada kawan camni... Maka aku beli satu2 barang dia... hehehe...



Pencuci muka



Make up remover boleh, pakai ala ala toner pun boleh kot.




Spray ni best... buat make up stay :)



Moisturizer (keje dalam econ mesti pakai moisturizer okayy)



Solar Block (Penting ni!!)



Krim Malam untuk memperbaiki kulit.. Ewahhhh



Secara kesimpulan nya..... 



Rutin nya ialah sebelum mandi aku akan pakai pre-cleanser, then cuci muka, then lepas mandi pakai pre-cleanser tu lagi sebab kadang2 dah cuci muka pun tak hilang kotoran lagi (biasanya eyeliner lah) ... lepas tu aku akan spray astringent, biarkan jap.... then pakai moisturizer... biarkan jap... then pakai solar block then only aku pakai bedak :)  Bila malam pakai cream malam....


Ni lah rutin aku hari2... Alhamdulillah semua elok kat kulit.. Kata kulit kerbau khennnn.... HAHHAHA...
Tapi aku rasa penjagaan kulit bukan sekadar produk je, cara pemakanan kita pun penting...



Aku tak makan :



1) Processed Food (hotdog, fishball, MCD apa jadah tu semua tak)
2) Seafood
3) Very low sugar & salt intake (ni sbb lidah aku jenis masin, so masin sikit je aku takleh blah)
4) Nasi tak makan sbb nnt payah berak.. Kalau makan kena makan ubat nanti... BORING..
5) Aku tak makan daging and telur hehe...



Aku makan/minum :


1) 4-5 litre air sehari
2) Susu wajibulghunnah
3) Benda yang selain benda kat atas yang aku takleh makan tu, benda lain semua aku telan hehe
4) Benda yang aku selalu makan ialah cereal, sandwich, oats, ikan, ayam and bihun kdg2 oh ya, aku suka cabonara!
5) Aku selalu minum green tea panas.



Tu je pun..... Kbai...


2 comments:

  1. Salam sis, i ade nk letgo nutox produk cleanser, astrigent, moisturiser n night repair cream for rm50.

    ReplyDelete
  2. Salam sis sy ade nak letgo nutox produk, baru 3 hari pakai tapi x sesuai dgn kulit sy. Sy beli set besar ade cleanser, astrigent, moisturiser, night cream for rm 60.. Berminat boleh contact sy ye sis 0192279782

    ReplyDelete

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...