Monday, June 3, 2013

1 benda patut buat : MEI



SALAM!!!


Ya Ampun... dh masuk bulan Jun baru nak publish entry bulan Mei.. Ceit! Takpe, asalkan kita publish tu kira okay dah.. Aku sangat busy sbb rakan sekerja naik Gunung Everest, so aku kena cover kerja sorang2, selalu ada gak masa curi2 nak blog. Ewahhhh IBM bayar ko untuk tulis blog ke?!



So apa benda patut kita buat bulan lepas? AHHAHAH.. Kita buat dua benda lah bulan ni. Ok tak? Sebab penulis tak istiqamah tulis blog kan, nak buat cemana. Huhu. Benda yang patut buat bulan ni aku rasa agak sensitif. Tapi bg yang berfikiran terbuka macam aku, aku rasa benda ni banyak faedah.



First of all, korang kena faham penulis blog ni perempuan, so aku mesti lah cenderung nak bantu kaum aku utk lebih sihat. Tp itu tak bermakna aku ni feminist ok. Benda ni ada kebaikkan untuk kaum lelaki juga. Di sebabkan aku dah nak... DAH NAK ek.. bukan dah hampir.. aku dah nak mengakhiri zaman bujang.. so aku buat lah persiapan mental dan fizikal dr sekarang.. Motif sangat kau ni nak membebel dr td.. sebenarnya ko nak swuh org buat apa ni Amni????



KEGEL EXERCISE / SENAMAN KAGEL



Bagi yang pernah dengar or sudah pun buat, bagus. TAHNIAH. Bagi yang belum, boleh lah sekiranya start dari sekarang. Bagi yg dh berumah tangga, sangat di galakkan buat. Bagi yg bawah umur jika baca blog ni, kalau rasa geli sila tekan butang pangkah di sebelah kanan. Maklumlah akak ni dah dewasa. Topik pun ala2 dewasa, pui! 



So, senaman kegel ni di panggil juga pelvic floor exercise.. Iaitu senaman yang menguatkan otot2 pelvis kita. Semua anggota kita ni ada senaman dia, kau nak buat ke tak je sebenarnya. Bahasa kasar senaman ni ialah senaman kemut2. Boleh ek? HAHAHA.


Senaman ni boleh di buat di mana sahaja, bebila kau suka. Sebab ianya sangat mudah dan ringkas. Caranya? Kalau aku, aku suka baring, tapi ni ikut keselesaan masing2. Ikut cara aku :


1) Baring
2) Kangkang bahahha!
3) Squeeze and squeeze!


Apa yang nak di squeeze??? Untuk mengetahui otot mana yang korang perlu squeeze ialah :


1) Bila nak kencing, tahan.. jgn bg air kencing tu kuar. 
2) Masukkan jari dalam alat sulit, and try squeeze.
3) Tahan kentut dr kuar (ni di galakkan sgt sbb takla busuk bahaha)



Bila korang dh try salah satu dr ini, korang akan tahu otot mana yang korang perlu guna untuk buat senaman kegel ni.



Boleh baca tak? Kalau tak pun takpe, yg penting korang nampak pergerakkan orang tu, apa yg korang perlu buat cuma squeeze sajoooo... 


Mudah kan? Benefit2 nya aku akan tulis dalam entry lain.. Wa dah ngantok. HAHAHAHHA 


Kbai.

No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...